Seurakuntavaalit lähestyvät...
Näin vaalien lähestyessä lienee syytä kerrata kuluneiden ja päättyvän kauden tapahtumia.
- Tässä omalta kohdaltani ensimmäisen kauden ajalta tekemiäni havaintoja kertauksena.
Kirjelmän olen laatinut vuonna 2013 jolloin oli ajankohtaista esimerkiksi hyvin toimineen lasten iltapäiväkerhon alasajo.
Kun esitin rahoitusmuodoksi metsätuloja, oli valtuuston puh. johtajan terävä kommentti näin:
"kirkkohallituksen ohjeistuksen mukaan metsätuloja voi käyttää vain investointeihin ja näin toimitaan Virtain seurakunnassa" ?
Samaan hengenvetoon kirkkoherra totesi, että myös "vanhoilta valtuustoilta tulleista viesteistä"
käy ilmi että metsävaroja ei voi käyttää muuhun, kun investointeihin. ?
Kommenteista päätellen Virtain seurakunnassa päättäjiä ovat kaikki vanhat valtuustot ?
Asialle oli lobattu myös Mhy:n Kivi-Mannila, joka kertoili sellaisia satuja, että seurakunnassa metsätulot on tarkoitettu investointeihin. ?
Selvää on kuitenkin, että kyseisellä henkilöllä ei ole mitään toimivaltaa seurakunnan varojen käytössä, vaan sanat oli laitettu jo etukäteen hänen suuhunsa. !
Olin tästä asiasta yhteydessä Kirkkohallituksen taloussuunnittelupäällikköön Pasi Peranderiin, joka vahvisti asian jäljempänä olevan sp. viestin mukaan.
Asia selviää myös Kirkon tiedotuskeskuksen sivuilta.
VIRTAIN SEURAKUNNAN KIRKKOVALTUUSTON JA NEUVOSTON JÄSENILLE sivu 1.
Tässä jäljempänä tietoa
havaitsemistani epäkohdista Virtain
seurakunnassa, koskien päätöksentekoa ja
päätöksenteon pohjaksi esitettyjä tietoja
neuvostossa ja valtuustossa.
Tarkoitukseni ei ole syytellä
ketään, vaan poimittujen epäkohtien osalta auttaa valtuutettuja sekä
seurakunnan viranhaltijoita huomioimaan se kuinka heidän tekemät päätökset
vaikuttavat seurakunnan toimintaan yleensä. Mikäli joku tunnistaa asiayhteyksissä
itsensä, niin tavaksi on tullut jo etukäteen ilmoittaa, että tästä ei kannata
kenenkään loukkaantua. Tapoihini kuuluu sanoa asiat suoraan.
Nämä asiat ovat nousseet esille
noin parin vuoden aikana, jolloin olen toiminut valtuutettuna , itsekin olen
luottanut annettuun tietoon, enkä ole sitä aiemmin kyseenalaistanut, mutta
paremmin asioita tutkiessa olen huomannut, että kaikki ei ole miltä näyttää.
Tilaa pitäisi myös seurakunnassa antaa uusille ajatuksille, eikä jäädä ns. ”tuleen makaamaan” Seurakunnassa on hyvät mahdollisuudet ja
puitteet tehdä sitä työtä johon seurakunta on perustettu.
Seurakunnan tehtävä:
-
Seurakunnan tehtävä on määritelty varsin
yksiselitteisesti kirkkolaissa ja
kirkkojärjestyksessä.
Mitä seurakunnan tehtävä ei ole:
Seurakunnan
tehtävä ei ole omaisuuden kerääminen, eikä sen määrän kasvattaminen.
Tärkein
seurakunnan tehtävä on kristillinen kasvatus, joka yleisesti kaikissa
seurakunnissa kohdistuu lapsi- ja nuorisotyöhön, joilla alueilla on myös
tärkein sarka evankeliumin
jatkumisessa ja siitä
kertomisessa tuleville polville. Kirkon kasvatus ja nuorisotyössä on rohkeasti
pidettävä esillä uskoa Jumalaan.
Suomen
evl. kirkon tilastot vuodelta 2012 kertovat kasvatustoiminnan vahvuuden seurakuntien
toiminnassa, toisin kuin Virtain seurakunnassa.
Lapsi ja
nuorisotyön osuus seurakuntien kuluista
on keskimäärin 32 %.
(Lapuan
Hiippakunnan seurakunnissa kasvatus ja nuorisotyön osuus on maamme alhaisimpia)
Monet
kasvatuksen toimintamuodot kasvattivat edellisestä vuodesta osuuttaan.
Vuoden 2012
tilastot osoittavat, että seurakuntalaiset arvostavat seurakuntien tekemää
työtä lasten, nuorten ja perheiden
hyväksi. Kasvatustoiminta näyttää olevan kirkon kärki, jolla rakennetaan tulevaisuutta.
Varhaiskasvatuksen
osalta vierailut ovat lisääntyneet 9 % ja perhekerhoilla on edelleen merkittävä
rooli lapsiperheiden arjessa.
Opetushallituksen teettämän kyselytutkimuksen mukaan suuri osa peruskouluista
nimesi paikallistasolla seurakunnan tärkeimmäksi yhteistyökumppanikseen
sivu 2.
Nelivuotiskertomuksen
mukaan 93 % seurakunnista tekee peruskoulujen ja lukioiden kanssa säännöllistä yhteistyötä, 5 %
satunnaista. Tästä yksi näyte on kasvussa oleva koulujumalanpalveluksien
osallistuja määrä vuoden 2012 tilastoissa.
Nuorisotyön
osalta nuorten ryhmien määrä kasvatti osuuttaan merkittävästi edelliseen vuoteen verrattuna ( + 10 % ) ja
jäsenien lukumäärä kasvoi 3 % Vapaaehtoisten ryhmäohjaajien lukumäärä
nuorisotyössä kasvoi yli 6 %
Piispa Simo Peura myös havahtui lapsi-
ja nuorisotyön alasajoon kirkon lapsityönohjaajien ja lapsityön teologien
neuvottelupäivillä 10 – 12.42013 Hänen ajatuksiansa ja ohjeitakin voi lukea
oheisesta liitteestä: Muutos on http://www.lapuanhiippakunta.fi/fi/muutos_on/#.UhMQTdK8CbU
Joten todella
suurista asioista on kyse myös Virtain seurakunnassa.
Sitten tuohon
iltapäiväkerhoasiaan Virroilla, olen valtuustoaloitteessani kertonut niistä
epäkohdista joita totesin siinä
menettelyssä millä iltapäiväkerhon toimintaa ajettiin alas.
Myös ihmetystä
herättää kaupungin suhtautuminen, usein on eri tilaisuuksissa hehkutettu sitä
kuinka hyvät ja mutkattomat ovat suhteet seurakunnan ja kaupungin välillä.
Ihmettelen että mihin se paljon kehuttu ”suhde” on kadonnut IP kerho asian
kohdalla? Mikäli kaupunki olisi halunnut
jotain kompromissia asiassa, olisi näkemykseni mukaan reilu kädenojennus ollut tarjota
50 % mukaantuloa kustannuksiin. Nyt asiassa pelattiin mielestäni likaista
poliittista peliä, kun eräs kaupungin luottamustoimessa oleva henkilö
lupasi kaupungin tulevan IP kerhon
maksumieheksi
Ainoa asia
johon seurakunnan taholta on jatkuvasti vedottu on raha, mitään muuta
merkittävää syytä ei ole esitetty.
Esimerkiksi iltapäiväkerhon työntekijöille on lähes 10 vuoden ajan
kerrottu jokaisena vuotena, että tämä työmuoto lopetetaan ensi vuonna. Tämä
painostus ei varmasti ole lisännyt vaativan ja tärkeän työn tarvitsemaa
motivaatiota. Tilannetta voisi verrata
yrityksessä työskentelevään työntekijän asemaan, miltä hänestä mahtaisi tuntua
jos hänelle kerrottaisiin vuoden tai puolen välein seuraavaa: ”tämä sinun
tekemä työ lopetetaan puolen vuoden kuluttua” mahtaisiko työntekijä hypellä
ilosta ja motivoitua jälleen puoleksi vuodeksi
täysillä?
Siirretty vastuu
Seurakunnan
taholta on nyt painotettu kerhojen osalta, että kerhotoiminta siirretään enempi
toteutettavaksi vapaaehtoisvoimin, edelleen kustannussyihin vedoten. Jokainen
tietää kuinka vaikeaa on saada vapaaehtoisia seurakunnan toimintaan.
Tässä kohtaa
pitäisi nyt tarkasti miettiä jälleen seurakunnan tehtäväkenttää, onko se
omaisuuden keräämistä ja tuijottamista enempi maalliseen ja näkyvään, vai onko
sen painopisteet kristillisessä kasvatustyössä.
(KL 4:1) ”
Seurakunta toteuttaa kirkon tehtävää alueellaan. Sen tulee huolehtia
Jumalanpalvelusten pitämisestä, kasteen ja ehtoollisen toimittamisesta sekä
muista kirkollisista toimituksista, kristillisestä
kasvatuksesta ja opetuksesta, sielunhoidosta, diakoniasta ja lähetystyöstä
sekä muista kristilliseen sanomaan perustuvista julistus- ja palvelutehtävistä”
Edellä
mainittu tarkoittaa sitä, että kyseiset tehtävät kuuluvat kirkkolain mukaan
seurakunnalle, eikä niistä vastuuta tai suorittamista voida siirtää
vapaaehtoisille työntekijöille, kuten seurakunnan taholta on asiassa kehotettu
toimimaan.
Päätösten yksimielisyys? sivu 3.
Kirkkoherran
puheesta ja lehtikirjoituksista saa helposti sellaisen vaikutelman, että kaikki
leikkauspäätökset ovat yksimielisesti tehty neuvostossa ja valtuustossa ja että
ne olisivat valtuutettujen omia näkemyksiä toiminnasta ja niihin liittyvistä
säästötoimista. Näinhän asia ei todellakaan ole, vaan esimerkiksi IP kerhon
lakkauttamisesta neuvostossa äänestettäessä, oli kirkkoherran ääni ratkaiseva.
Jälkeenpäin olen kuullut hänen sanovan esimerkiksi valtuuston kokouksessa, ”
että tehän sen päätitte lopettaa” tämä jos mikä on vastuun pakoilua ja
päätösten syntymisten vääristelyä, asiaa voi jokainen valtuutettu kohdallaan
miettiä. Sama pätee valtuuston kohdalla,
jossa tehdyt päätökset eivät myöskään ole yksimielisiä ja niistä pitäisi paremmin
tiedottaa. Asian todellinen laita olisi
syytä tuoda julki seurakuntalaisille puolueettoman ja riippumattoman lehden
kertomana, ettei haukku kohdistuisi väärään puuhun.
Talousarvio
Valtuutetuille
on myös usein sanottu, että mikäli joku ehdottaa esimerkiksi uuden
viran perustamista, tai muuta uudistusta, niin pitäisi myös kertoa mistä
siihen saadaan varat. Esimerkiksi IP kerhon kohdalla ei ole periaatteessa kyse uuden viran
perustamisesta, vaan hyvin toimineen työmuodon jatkumisesta, vaikkakin lastenohjaajan virka lakkautettiin toukokuun loppuun 2013 sen tarve
jäi olemaan
Talousarvion
laatiminen ei ole yksittäisen valtuutetun tehtävä, eikä siihen oikeastaan edes neuvosto
tai valtuusto ole voinut paljoa vaikuttaa, vaan asiat ovat talousarvion
läpilukemisen jälkeen yleensä jääneet sellaiseksi kuin ne ovat etukäteen siihen kirjoitettu. Keskustelu siitä on ollut lähinnä muodollista, eikä mikään ehdotus ole
esittelijöiden mielestä oikea, oli se mikä tahansa, tärkeimmäksi asiaksi on
viime vuosina noussut säästötoimenpiteet
Keskusteluissa
on myös käynyt ilmi se asia, että seurakunnan virkamiehet / naiset heittävät
pöytään usein sen ”että mitäpä siinä, haaskataan kaikki varat, sittenhän meillä
ei ole mitään”
Tällaiset
heitot eivät ole mitään rakentavaa keskustelua seurakunnan taloudesta.
Talouden tasapainotus toimenpiteet
Näkemykseni talouden tasapainotus toimenpiteistä Virtain
seurakunnassa on se, että nyt on painettu paniikkinappulaa. Meillä ei ole
mitään syytä tehdä mitään toimenpiteitä talouden tasapainotuksen saralla,
katsotaan sitä millä mittarilla tai kriteereillä tahansa. Paljon mainitussa kirkkohallituksen
ohjeistuksessa annetaan seurakunnille mahdollisuus tehdä jopa useita
negatiivisia tilinpäätöksiä, mikäli rahaa on tileillä ja meillä on sitä tällä hetkellä lisäksi
vielä tämänhetkinen saldo tilinpäätöksen mukaan on
lähes 0,9 milj. euroa. Pelottelusta huolimatta
tilastojen mukaan Virtain seurakunnan kirkollisverotulot ovat kasvanee vuonna
2012 1,3 % Vasta kun omavaraisuusaste painuu alle 50 % eikä ylijäämätilillä ole
varoja, niin silloin on aloitettava talouden tasapainotustoimenpiteet. Virtain
seurakunnan omavaraisuusaste on tilinpäätöksen mukaan 93,53 % eikä
seurakunnalla ole myöskään pitkäaikaisia velkoja, joten puheet talouden
tasapainotuksesta tuntuvat vähintäänkin oudoilta. Jokainen valtuutettu voi
helposti tarkistaa ko. kriteerit Kirkkohallituksen sivuilta.
Metsätalous sivu 4.
Vuoden 2012
tilinpäätöstä tarkasteltaessa, löytyy muutama huomioitava seikka, kuinka
joissain kohdin budjetoidut rahamäärät
on moninkertaisesti ylitetty ja kertaluontoiseksi menoksi on kirjattu
investointeihin
kuuluvia eriä, esim. metsätalouden kohdalla.
Enempää puuttumatta siihen enää, mutta kyseinen seikka pitäisi huomioida
tulevassa talousarviossa. Sitten
tarkemmin tulisi huomioida seurakunnan metsien käyttö ja voimassa olevan metsäsuunnitelman
noudattaminen, joka seurakunnassa hyväksytty
noudatettavaksi. Suunnitelman on laatinut Pohjois - Pirkan Metsänhoitoyhdistys.
(Metsätaloussuunnitelmissa näyttäisi olevan aukko vuosien 2007 – 2010 kyseisenä
aikana ei siis ole ollut voimassa olevaa MTS:aa? )
Tällä hetkellä
on voimassa MTS ajalle 2011 – 2020
Suunnitelman
hakkuutavoite: talousmetsät 2031 m3 ja
erityismetsät 999 m3 yhteensä siis 3030 m3
Mhy:n Kivi-Mannila on omana näkemyksenään
suositellut yhteismäärää karkeasti 2500 m3
joten hakkuutavoitteista olemme huomattavasti
jäljessä.
Tarkastellaan
hiukan metsätulojen vaikutusta
tilinpäätökseen ja talouteen vuosina 2009 – 2012
vuonna 2009
metsätuloja kertyi 55.623 € TA
tavoite 60.000 €
metsänhoitomenot
+ puun myyntikulut 11.765 € TA 9.000 €
vuonna 2010 metsätulot 23.987 € TA 10.000 €
metsänhoitomenot
+ puun myyntikulut 20.087 € TA 6.700 €
vuonna 2011 metsätulot 19.027 € TA 60.000 €
metsänhoitokulut
+ puun myyntikulut 20.603 € TA 12.800 €
vuonna 2012
metsätulot 71.358 € TA 70.000 €
metsänhoitomenot + puun myyntikulut 31.727 € TA 11.300 €
Neljän viime
vuoden ajalta näyttäisi olevan tilanne sellainen että talousarvion mukaan
metsätuloa olisi pitänyt olla
200.000 € mutta toteutunutta myyntituloa oli 169.995 €
TA : n
mukainen hoitokulu 39.800
€
Toteutunut
hoitokulu 84.182
€ (ylitys 44.382 € )
4 vuoden
nettotulo metsästä 85.813
€ eli keskimäärin 21.453,25 vuodessa
Lukuja katsoessa voi aika helposti
päätellä mistä johtuu vuosien 2010 ja 2011 negatiiviset tilinpäätökset ja
joihin vedoten neuvostossa
26.10.2011 hyväksyttiin ns. talouden
tasapainottamistoimet. Jälkeenpäin voisi
kuitenkin kysyä, että onko päätöksenteon
pohjaksi annettu tieto ollut riittävän oikeata, vai onko annetulla
tiedolla haluttu ohjata päätöstä jonkin tahon haluamaan suuntaan?
sivu 5.
Samasta neuvoston pöytäkirjasta löytyy
maininta että piispantarkastuksessa vuonna 2009 olisi määritelty metsävarojen käytöstä niin että
niitä ei voisi käyttää toiminnan rahoittamiseen. Tieto on myös väärä, koska
talouspäällikön ilmoituksen mukaan,( saatu elokuu vk 33 2013 ) ei sellaista
merkintää ole olemassa.
Kyseisinä
vuosina metsätulot olivat (2010 vain 3.900
€ ) ja 2011 hoitokulut olivat 1.576 € suuremmat kuin tulot, eli
metsään laitettiin rahaa enempi kuin sieltä tuli.
Kirkkohallituksen
ohjeistuksessa myös kehotetaan seurakuntia noudattamaan tuota voimassaolevaa
suunnitelmaa vielä tarkemmin kuin yksityishenkilöiden. Suunnitelman noudattamista
myös valvotaan 5 vuoden välein.
Sama todetaan
myös piispantarkastuksen ohjeistuksessa kohdassa 2.5.3 (onko metsäsuunnitelman
hakkuusuunnitetta noudatettu ) ja vielä kohta 2.5.4 (onko metsäsuunnitelman
ohjeita metsänhoitotöistä ja perusparannuksista noudatettu)
Tällä hetkellä
tilanne on sellainen, että olemme kohtuuttoman paljon jäljessä
hakkutavoitteista.
Esimerkiksi
vuonna 2012 hakkuutavoite oli 3030 kuutiota, mutta toteutuma vain noin 2000 m3.
Metsien pinta-alaa
tarkasteltaessa (lähes 800 ha) olisi
metsistä tulevan tuoton oltava hiukan yli 100 tuhatta euroa, josta kulujen
jälkeen kassaan pitäisi jäädä 75 – 80 tuhatta euroa. Tämä on myös
asiantuntijoiden arvio jonka olen saanut monien neuvottelujen jälkeen.
Tilikausien 2010 ja 2011
negatiiviset tilinpäätökset johtuivat vain ja ainoastaan siitä syystä että
metsätalouden hakkuusuunnitelma ei toteutunut ja metsätalouteen kohdistui
ainoastaan kuluja, joka vääristi koko tilinpäätöksen. Asiaa ei jostain syystä
seurakunnan taholta haluta myöntää, vaan asiasta kysyttäessä nousee esiin jälleen
sama vanha lausuma ”metsätuloja ei voida
käyttää toiminnan rahoittamiseen”
Ehdotus: Ehdotan että seurakuntaan perustetaan
erityinen metsätoimikunta käsittelemään
metsän hakkuita, hoitoa ym. niihin
liittyviä asioita. Toimikuntaan löytyy varmasti asiantuntevia henkilöitä
Virroilta.
Miten tehdään muualla?
Kun esimerkiksi iltapäiväkerhon
osalta seurakunnan näkemys näyttäisi olevan mallin katsominen muualta, on
nostettu esille kuinka mm. Kuusamon, Ilmajoen ja Ylivieskan kunnissa on
IP-kerhot lopetettu, voitaisiin samalla kaavalla katsoa mallia siihen kuinka
esim. metsiä hoidetaan muualla.
Vertailukohtana voisi
esittää Ristijärven seurakunta Kainuussa, jossa puuston vuosikasvu on huomattavasti
pienempi hehtaaria kohti kuin täällä Pirkanmaalla. Ristijärven
seurakunta omistaa noin 550 hehtaaria metsää, josta reipas 50 hehtaaria on
suomaata, kuitenkin oikealla metsän käytöllä ne pysyvät hyvässä kasvukunnossa
ja puun hakkumäärä on 2300 m3 vuodessa, joka on merkittävä tulolähde
seurakunnalle.
Tuohon vastaavaan tavoitteeseen metsien hoidossa ja käytössä on mielestäni
hyvät mahdollisuudet myös meillä ja
siitä on nyt valtuutettujen pidettävä kiinni, mikäli halutaan
metsävarallisuuden tuovan tuloa myös tulevaisuudessa.
sivu 6.
Metsätulot myös käytetään
Ristijärven seurakunnassa enimmäkseen toiminnan rahoittamiseen.
Edellä mainittuihin asioihin
vedoten ei siis ole mitään estettä jatkaa iltapäiväkerhon toimintaa Virtain
seurakunnassa varojen puutteeseen
vedoten, kysymys on enempi halusta ja arvoista.
Seurakunnan taholta on tässä
kysymyksessä aina tuotu esille seikka, että oli metsätulo mikä tahansa, niin
sitä ei voi kirkkohallituksen ohjeistuksen mukaan käyttää toiminnan
rahoittamiseen?
Tämä usein esille tuotu väittämä/tieto on väärä, ja asia kuuluu
oikaista neuvostolle ja valtuustolle.
Olen selvittänyt asiaa ja saanut tietoa
talouspäälliköltä, että sellaista ohjetta ei ole olemassa. Kirkon tiedotuskeskuksen
sivuilta löytyy ilmoitus joka oli
lähetetty seurakunnille jo vuonna -97 ja jossa todetaan että metsätuloja voidaan käyttää myös toiminnan
rahoittamiseen. Kysymys kuuluukin, onko tieto huomioitu seurakunnassa? ( löytyy linkistä: evl.fi/kkh/uutiset/hei97)
Metsäomaisuus on monelle
seurakunnalle todella tärkeä, eikä meidän tule antaa metsien olla
hoitamattomassa tilassa, eikä päästää ylivanhaksi joka eritoten kuusivaltaisten
metsien kohdalla johtaa puun lahoon ja arvon menetykseen (lahopuun arvo on
tällä hetkellä vain 5 euroa / m3 )
Eräs huomionarvoinen asia on
viime aikoina vauhdilla levinnyt kirjanpainajatoukka, joka erityisesti viihtyy vanhoissa kuusikoissa,
jollaisia seurakunnankin metsäalueilta löytyy.
Kyseisen, erittäin vahingollisen
lajin, on jo todettu aiheuttaneen tuhoja Virtain Vaskivedellä.
Tämä kaarnakuoriainen pesiytyy
puun kuoren alle tyviosaan kalvaen kuoren irti, jolloin puu kuivuu ja lahoaa
päätyen käyttökelvottomiksi .
Hyvällä metsänhoidolla saadaan
edellä mainittu uhkatekijä eliminoitua, kun sille ei anneta elintilaa.
Lähteet: Kirkkohallitus, Kirkon
tiedotuskeskus, Sakasti.evl.fi , Virtain seurakunta,
lapuanhiippakunta.fi , Metsänhoitoyhdistys
Pohjois Pirkka, www.mhy.fi/pohjoispirkka.fi
Lisäksi eri
metsäyhtiöiden metsäasiantuntijat
Virroilla 17.8.2013
Terveisin
Kari Savinen
0400 232725, 4758225, 4758515
Mainittava asia on myös se, että kun aloin asioita selvitellä, se osoittautui erittäin vaikeaksi seurakunnan kuin Mhy:n osalta.
Pyytäessäni metsätaloussuunnitelman mukaisia kansioita nähtäväksi, en niitä saanut kuin vasta Tuomiokapitulin lakimiehen Jussi Liljan avustuksella.
Kansioita tutkittuani huomasin heti, että ne eivät olleet mitenkään päivitettyjä hakkuiden tai hoitotoimenpiteiden osalta.
Kuitenkin metsäasiaan tuli sen verran "ryhtiä" että Mhy.N rahastus muuttui huomattavasti pienemmäksi ja vuotuiset metsänmyyntitulot oikenivat mts:n mukaisiksi.
Vastaus Kirkkohallituksesta:
Hei,
Vanhassa
kirkkolaissa on ollut säädös, jonka mukaan metsätuloja sai käyttää vain
investointeihin, mutta se säännös jäi laista pois vuonna
1994.
Pyydän,
että tilastosihteerimme lähettäisi teille tietoja Virtain hakkuumääristä
2007-2012.
yt.
Pasi Perander
---------------------------------------
Pasi
Perander
taloussuunnittelupäällikkö
Kirkkohallitus
Seurakuntien
hallinto ja talous
Satamakatu
11 A, PL 185
00161
Helsinki
Puh.
050 3496 902, (09) 1802 246
pasi.perander@evl.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti